„A
kompromisszum a házasság egyik lényeges alkotóeleme – a királyi családban pedig
különösen fontos.”
Már az elején szeretném leszögezni, hogy nem igazán
kedvelem az életrajzokat, illetve önéletrajzokat, s őszintén szólva nagyon
keveset is olvasok belőlük. Hogy ennek mi a pontos oka, nem tudnám megmondani,
talán az, hogy maga a stílus nem tetszik, amit ez a műfaj megkövetel. De
tulajdonképpen nem is nagyon látom értelmét, mert:
1, Vagy szeretem annyira a személyt, akiről szól,
hogy sok újat már nem tud nekem mondani a könyv (annyira fanatikus pedig nem
vagyok senkivel szemben, hogy megvegyem csak azért, mert egy kedvencemről szól és
ő van a borítóján).
2 , Nem érdekel különösebben az illető és emiatt
eleve nem vágyom az olvasásra.
Diana hercegné életrajzával azonban más a helyzet.
Ingrid Seward írása ugyanis még akkor jelent meg, amikor a hercegné tragikus
halálára senki sem gondolt. És innen nézve már jóval érdekesebb a történet, ad
valamiféle pluszt hozzá az a beavatottság, hogy én, aki ma a kezembe veszem ezt
a könyvet, tudok olyan dolgokat, amiket a szakavatott akkor és ott még nem
tudhatott. Ez néha kísérteties, ijesztő, olykor pedig mélyen elgondolkodtató.
Az igazsághoz hozzátartozik még az is, hogy mindig
is érdekelt a modern történelem, Diana pedig meglehetősen közel áll a mi életünkhöz
– és nem csak időben.
Először is hatalmas elismerés és tisztelet illeti
meg az írónőt, mert nagyon alapos munkát végzett, s az olykor kimerítő
részletesség arra enged következtetni, hogy a témába nemcsak alaposan beleásta
magát, hanem nagy valószínűséggel a szenvedélyévé, a munkáján túl a hobbijává
vált, s betöltötte az egész életét. Azt hiszem, igazán jó életrajzot csak így
lehet írni, hiszen mi lehetne nehezebb, mint belelátni a másikba, átlátni
életének szövevényes útjait, s valamelyest megérteni azokat a dolgokat, amik
vele történnek?
Az átfogó és alapos munkát olvasva képet kaphatunk
Diana gyermekkoráról, tanulói előmeneteléről, a megismerkedéséről Charles
herceggel, de betekintést nyerhetünk az angol királyi család mindennapjaiba, a
família egyes tagjainak életébe (így például egy kicsit II. Erzsébet
királynőjébe is), majd a mű már kifejezetten a herceg és a hercegnő
kapcsolatára fókuszál, nyomon követi költözködéseiket, szó van benne a
gyermekáldásokról, az anyai feladat szépségeiről és nehézségeiről, ugyanakkor
találhatunk könnyedebb szálakat is, amik Diana ruhaszenvedélyét, vagy éppen a
mindennapi életét és elfoglaltságait boncolgatják.
Ha meg kellene neveznem, hogy mi fogott meg legjobban az életrajzban (a fentebb említett
különös hatáson kívül), talán azt mondanám, hogy a boldogság problematikája.
Hiszen a középpontban megfogalmazatlanul tulajdonképpen ez a kérdés áll: Vajon
hogyan lehet boldognak maradni egy elvárásokkal, szigorú szabályrendszerrel
terhelt világban? Van-e egyáltalán erre esélyünk? Hogyan őrizhetjük meg
önmagunkat és miért fontos ez?
Ha a királyi díszvacsorák, az elegáns és szörnyen
hivatalos programok végtelen sora, a méltóságok előtti megjelenések nem is
lehetnek ismerősek mindnyájunk számára, Diana életében azért mégis sokan
magunkra ismerhetünk, kortól, nemtől függetlenül. Egy kedves, érzelmes,
rendkívül összetett személyiségről van szó, aki igyekezett megállni a lábán
akkor is, amikor nem volt könnyű.
A műről eszembe jutott a Boleyn-lányok története,
illetve az Ütközések című film, amik mind-mind azt próbálják bizonygatni,
mennyire egyszerűek, s mégis milyen bonyolultak tudunk lenni mi, emberek;
mennyire vágyunk a boldogságra, s milyen sok rossz utat vagyunk képesek
kipróbálni annak érdekében, hogy megtaláljuk azt, s rádöbbenjünk, hogy a
kulcsot sosem találhatjuk meg úgy, ha engedünk a külvilág követeléseinek. Mert
a kulcsot mi őrizzük…
„Bármit
hoz is a jövő, Charles akkor is életének központi figurája marad. Ez a férfi a
sorsa. És eljön majd a nap, amikor ez a férfi a királya lesz. És ő királynő…”
Minősítés:
jó
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Van véleményed?